Dit is een probleem dat niet zo eenduidig in een FAQ op te lossen is, omdat er heel veel factoren meespelen.
In eerste instantie kan je altijd contact opnemen met AcademicSoftware.Wij betalen voor hun support.
Zie https://www.academicsoftware.eu/faq
Als je zelf een aantal zaken wenst te proberen kunnen we volgende tips geven
Voor Windows
Controleer of je gebruik maakt van de VIVES-licentie. Doe dit als volgt:
Start Word
Kies leeg document
Klik kop Bestand-->Account
Klik op Afmelden (desnoods meermaals tot er niets meer aangemeld staat) en dan opnieuw correct aanmelden
Je kan ook eens controleren of je licentie in gebruik is en je er nog genoeg hebt.
Surf naar https://portal.office.com, klik op je initialen --> Account weergeven
Office Apps --> Beheren. Openklappen Apparaten. Afmelden overbodige toestellen.
Een mogelijkheid is om een registrysleutel die fout staat (voor vaste PC's en uitleenlaptops)
Volgende key moet op = 0 staan: O365ProPlusRetail.DeviceBasedLicensing
Je kan proberen Office opnieuw te installeren (eerst Office verwijderen via 'Programma's verwijderen')
Soms blijft er een licentie hangen en gebruikt Office steeds de verkeerde. Je kan die wissen via onderstaande bevelen:
Start in Windows een cmd-venster als administrator. Tik daarvoor op Startknop en tik cmd. Dan rechtermuisknop op 'Opdrachtprompt' en kies voor 'Als administrator uitvoeren'
Toon alle licenties via onderstaand bevel (intikken in cmd-scherm). Het kan nodig zijn om "Program Files" te vervangen door "Program Files (x86)". Afhankelijk van 32-bit of 64-bit Office. cscript "C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\OSPP.VBS" /dstatus
Wis alle licenties cscript "C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\OSPP.VBS" /unpkey:XXXXX
Probeer opnieuw aan te melden. Dit zou de key terug moeten plaatsen.
Of plaats de juiste key zelf terug via (de lijst kon je zien via /dstatus) cscript "C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\OSPP.VBS" /inpkey:XXXXX
Bij error CA50021. Onderstaande enkel voor laptops die niet door VIVES zijn geïnstalleerd!!
ga op laptop naar instellingen
ga naar Accounts
ga naar E-mail en accounts
wis account r-nr@student.vives.be
Bij error 80090016
zoek het pad c:\windows\ServiceProfiles\LocalService\AppData\Local\Microsoft
Neem eigenaarschap van NGC folder. Rechtermuisklik op de folder, klik Eigenschappen, Beveiliging, Geavanceerd
Tik de naam van de gebruiker (beheerder vermoed ik) in, controleer en klik OK
Aanvinken 'Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen'
Toepassen en OK
Open de NGC folder en wis alles
Voor MAC
Probeer te achterhalen of Office geregistreerd is met de juiste licentie. Start Word en klik op je initialen. Staat daar een VIVES-account? Zo niet, afmelden en terug aanmelden met juiste account.
Je kan ook eens controleren of je licentie in gebruik is en je er nog genoeg hebt.
Surf naar https://office.com, klik op je initialen --> Mijn account
Klik op 'Mijn installaties' en bekijk het resultaat. Je kan onnodige licenties uitschakelen.